Sidevisninger i alt

tirsdag den 21. august 2018

Vintage symaskine og brugsanvisning.

En Arv der skal værnes om.

Jeg har arvet min mormors gamle håndsymaskine,en smuk Singer  f9686715.
 Min mormor fik den omkring 1920 og hun har passet godt på den.
  Først i dag,da jeg ville pusle lidt om maskinen,opdagede jeg at der i maskinen var en lille bog.
 Stor var min glæde, da jeg læste, at det var en brugsanvisning til sy-maskinen



Jeg har valgt at lægge brugsanvisningen op på bloggen,
så den ligger tilgængelig for dem,der måtte have interesse i det.



Der har været en utæt symaskineolie i det lille rum,hvor bogen lå,og siderne har taget skade.
Men hvis man henter billederne ned og så forstørre dem kan man godt læse hvad der står.

Min mormor havde ikke nogen"smuk"syæske,
men en gammel trækasse som jeg altid har syntes, var spændende at kigge i




I sy-kassen er en gammel ugle beregnet til at gemme nåle i.
Den er fra 1942 og købt på Himmelbjerget




Jeg har prøvet at sy med maskinen,og den virker perfekt.
 Det er helt sikkert, at den skal bruges ind imellem de andre symaskiner jeg har.

For nogle år siden mistede jeg min lillesøster til cancer.
 Fra hende arvede jeg en gammel Husqvarna trædesymaskine.
 Den virker også perfekt. 






Her ser i en af mine sy-kasser.Der står en gammel tin-sukkerskål i den, som jeg har lavet om til en nålepude.




Jeg holder af vintage ting som siger mig noget og passer godt på dem men bruges skal de.


Her kommer så brugsanvisningen




















Håber at andre kan bruge de informationer til noget.



2 kommentarer:

  1. Ren nostalgi med den gamle Singer maskine, min mor havde også sådan en. Hun syede alt mit tøj selv, fine nylonkjoler, som det var moderne den gang i 50´erne.
    Min gamle veninde leder med lys og lygte efter en Singer, det er de bedste siger hun.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth. Der var mange dygtige kvinder på den tid (det er der også i dag),og mange var utrolig dygtige med deres hænder. Som du skrive, at sy tøj selv ,spinde,hækle,væve,kniple, strikke,hardangersyning og orkere.
    Jeg håber at din veninde finder en Singer. Kram herfra

    SvarSlet

Tak fordi du kigge ind på min blog og brugte din tid på det.
Det betyder meget for mig, at dele min glæde ved kreativ husflid
og lidt fra mit liv.
Leila



Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Udvalgt indlæg

Jul udenfor, med bla.vintage stjerner,beton kugler,lærk og gran.

 Så fik jeg endelig pyntet havebordet på den sydvendte terrasse. Jeg var så heldig at få fat i  to store vintage stjerne-lanterner og havde...